Någon gång när jag var i Vilnius bestämde jag mig för att jag skulle utbilda mig vidare till flyginstruktör. Jag har länge tänkt på om jag ville bli instruktör efter utbildningen eller inte. Men har oftast kommit fram till att jag har för stora kontroll behov för att kunna slappna av och kunna instruera. Men så var jag i Vilnius och "flög" 737 simulatorn. Och även om det var extremt kul och det gick bra, så kände jag att egentligen så är man inte helt redo att gå direkt från skolan till att flyga jet. De flesta går ut pilotskolan med 150 flygtimmar precis som jag, och de känner att dom kan det mesta nu, och är typ bäst i världen på att flyga. Men helt ärligt, 150 flygtimmar på light aircraft är inte sådär mycket att skryta med. (Det här är hur jag känner, och det kan såklart vara olika för alla). Tanken slog mig att JAG skulle kunna få ett jobb hos ett kommersiellt airline nu och flyga jet och ha ansvar för 200 passagerare varje flygning. Den tanken skrämde mig mer än gjorde mig inspirerad - jag ville ha mer erfarenhet! Jag vill lära mig mer, flyga mer, få perfekt hantering av flygplanet och dela med mig av vad jag redan har lärt mig. Så när jag kom hem från Vilnius började jag med teorin till att bli flyginstruktör. Jag gjorde även denna utbildning på Keilir Aviation Academy här på Island. I slutet av Oktober började jag mina första flygtimmar för att bli instruktör samtidigt som jag sökte kommersiella "vanliga" pilotjobb och jobbade på sidan om.